Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Meet Thierry Verhoeven: een man die met hart en ziel werkt aan het waarmaken van zijn droom! Begin jaren 2000 ontdekte Thierry een sublieme mini citrusvrucht … de kumquat! Deze ontdekking zorgde voor een grote impact op zijn carrière. Hij besloot om deze gouden sinaasappel tot het hoofdingrediënt van zijn toekomstige alcoholdrank te maken. Enkele jaren later werd Cala Kumquat geboren. Een 100% Belgisch en ambachtelijk merk dat alcoholsoorten aanbiedt die uit 100 % natuurlijke ingrediënten zijn gedistilleerd en voor 100% authenticiteit staat. Een merk dat vrouwen en mannen die een passie hebben voor nieuwe smaakervaringen en die passie ook graag delen, keer op keer weet te bekoren.

© Luc Viatour

Thierry, kan je in het kort de geschiedenis van jouw bedrijf uitleggen?

Het idee om mijn eigen alcoholmerk te lanceren, kiemt al lang in mijn hoofd, minstens tien jaar. Maar pas toen ik de distilleerderij van Biercée leidde en dat de toenmalige aandeelhouders besloten om het bedrijf onder PRJ in te brengen, nam ik de beslissing om ermee door te gaan. We waren toen eind januari 2019.

Na het uitvoeren van verschillende testen nam ik het besluit dat CALA KUMQUAT GIN mijn eerste alcohol zou zijn. Eind mei 2019 was het product klaar en begin juni lanceerde ik het product op de nationale cocktailwedstrijd, georganiseerd door de UBB. Nadat mijn missie bij de distilleerderij van Biercée erop zat, bracht ik half augustus mijn drank op de markt.

Thierry, kan je mij eens vertellen hoe je jouw persoonlijk parcours hebt ervaren?

Ik begon mijn carrière als telefonisch vertegenwoordiger in een klein bedrijf. Daarna werkte ik als  boekhoudkundig controleur en kort daarna begon ik te werken in de drankensector. Van Martini en Rossi (dat later Bacardi Martini werd) tot Pernod Ricard, Bruggeman La Martiniquaise en tenslotte de Distillerie de Biercée. Pas daarna ben ik op mezelf beginnen te werken. Dit alles met een kleine omweg langs Proximus voordat ik bij Pernod Ricard kwam. Hierdoor kon ik werken in grote, middelgrote en kleine structuren, zowel in Brussel als in Vlaanderen en Wallonië.

Van wie of wat heb je het meest geleerd?

Mijn leerbronnen zijn drievoudig: allereerst mijn ouders en mijn dochters. Ten tweede mensen met wie ik beroepsmatig heb samengewerkt, collega's, klanten of leveranciers en ten slotte mijn fouten. Als ik één persoon zou moeten kiezen dan zou ik Léon Beurskens zeggen, een Antwerpenaar die eigenaar was van de Wolf Oil corporation in Hemiksem. Door naar hem te luisteren tijdens onze vele lunches nam ik het besluit dat ik op een dag onafhankelijk zou zijn. Hij had de moed om samen met een vriend, de Wolf Oil op te richten en te vechten tot succes was bereikt. Ik vond het heerlijk om hem te horen praten over zijn jaren van hard werken en vooral om de blijdschap op zijn gezicht te zien op dat moment, blij en trots om te zien waar zijn bedrijf was geraakt en dat hij het tegen alle verwachtingen in had volgehouden.

Wat zou je nu niet meer opnieuw doen?

Dat is moeilijk te zeggen, want het is mijn ervaring die me maakt tot wie ik vandaag ben. Maar als ik iets niet opnieuw hoefde te doen, zou het de ervaring zijn als account bij Ernst & Young.

Wat zou je sneller gedaan hebben?

Luisteren naar mijn instincten, mijn intuïtie. Vertrouwen op mijn innerlijke stem.

Thierry, kan je mij vertellen op welke verwezenlijking je het meest fier bent?

Ik heb drie verwezenlijkingen om trots op te zijn. De lancering van Bacardi Breezer, de herlancering van Bruggeman en natuurlijk, mijn grootste trots, de verwezenlijking van mijn droom, de lancering van mijn alcoholmerk CALA SPIRITS. Het woord CALA komt trouwens van de eerste twee letters van elk van mijn dochters.



Tot slot heb ik nog een laatste vraag. Wat is jouw grote volgende doel business en/of privé?

Ongetwijfeld export! De wens om mensen mijn alcohols in het buitenland te laten ontdekken en de wens om met andere culturen in zee te gaan. Om van deze markten te leren, om terug te komen met ideeën en om vooruitgang te boeken. Op zeer korte termijn, de lancering van drie nieuwe producten waarop we uiteindelijk een gamma zullen uitbouwen.

Bedankt Thierry en nog héél veel succes met alles!

Alle informatie over Cala Kumquat kan U hier vinden: Website Cala Kumquat

Meer items Eigenaar van Cala Kumquat, Thierry Verhoeven: van een gouden sinaasappel tot een droom die werkelijkheid wordt...

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs: het eco-powerkoppel achter de schermen van Gili Drinks

Enzo Mazza & Gaëlle Croonenberghs brachten Gili op de markt, een gemberdrank dat als enige drank in Europa zijn afval hergebruikt en het commercialiseert. Een enorme inspiratiebron voor wij wil investeren in duurzaamheid!

Glaces Franklin: een Belgisch succesverhaal dat smaakt naar meer!

Glaces Franklin, ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers en bereid met de allerbeste lokale ingrediënten.

Sommelier Andy De Brouwer: de kurk waarop Les Eleveurs drijft

Een unieke combinatie van traditie, met een knipoog naar vandaag. De jonge, ambitieuze en gedreven sommelier Andy De Brouwer neemt ons mee doorheen de geschiedenis van het rustiek hotel en bistronomie Les Eleveurs.

Widukind Stockmans: de pracht en praal van Stockmansblauw

Ontdek het prachtige verhaal van Studio Piet Stockmans. Het verhaal van Belgisch handgemaakt porselein verheven tot een kunstvorm.

David Gotlib: Het zit hem in de details

Een man met een oeverloze passie en drang om als derde generatie Antwerpse diamantairs de wereld te veroveren: Pleased to meet you David Gotlib. On a mission to redefine Men's appearance!

Aperotime met de zusjes Claessens van The Mocktail Club

Wanneer Marie Claessens plots intolerant wordt aan alcohol, ontwikkelt ze een eigen lijn van Mocktails. Het blijkt een doorslaand succes. Vandaag timmeren de zusjes naarstig verder aan de weg in zowel binnen- als buitenland

“Antwerps wijndomein Oud Conynsbergh: waar de grenzen van het onmogelijke worden benaderd”

In deze reportage nemen wij jullie mee naar het prachtige Belgische wijndomein Oud Conynsbergh. Een verhaal van een ondernemende groep vrienden met de gezamelijke passie om de best mogelijke wijn te maken met respect voor zijn terroir en omgeving.

Raidillon, sportieve luxe met Belgisch erfgoed

Door zijn liefde voor de auto(koers) Fabien de Schaetzen werd Raidillon geboren. Ontdek het sportieve luxeverhaal achter van het merk dat vernoemd is naar de iconische bocht op het circuit van Spa Francorhamps.

Roger van Damme (Het Gebaar, 1* en Désirée): de slagroom op de taart die nooit af is…

Roger van Damme nam een sprong in duister bij het openen van zijn restaurant 'Het Gebaar', maar zoveel jaren en avonturen later is zijn zaak uitgegroeid tot een succesvolle zaak. Daarnaast Blaast Roger nieuw leven in het merk ‘Désiré de Lille’ waarbij hij de zoete beleving naar zijn gekende niveau tilt.

Clem Vanhee/Atelier185 - Van het juiste blad gesneden

Ontmoet de man, de legende achter Atelier185, Clem Van Hee. Pleased to meet you! Zijn missie? Het best mogelijke mes maken, voor de beste chefs! Zijn damascusstalen messen worden gewaardeerd en geliefd door de top van de gastronomische wereld.

Koken met een hoger doel: Filip Claeys van de Jonkman (2*) & oprichter The Northsea Chefs

Kom meer te weten over het carrièrepad van Chef Filip Claeys, eigenaar van het het tweesterrenrestaurent De Jonkman en oprichter van The NorthSeaChefs. Een prachtig initiatief waarbij Belgische chefs Belgische duurzame Belgische visserij promoten.

Dominique Persoone: Belgiës top chocolatier on a human mission

Ontdek het avontuur van Dominique Persoone. Een avontuur van een chef die zich ontplooide tot chocolatier. Een chocolatier met een hart op de juiste plaats! Met zijn chocoladefabriek in Congo help hij mee aan de lokale tewerkstelling en draagt hij zijn steentje bij aan de bescherming van de gorilla's.

Sir Kwinten: Een lokale zoektocht naar de ultieme product ervaring

Sommelier Yanick Dehandschutter vertelt openhartig over het verleden, het heden en de toekomst van zijn wijnrestaurant Sir Kwinten. Hij vertrekt vanuit het idee dat de co-creatie van chef en sommelier elkaar versterken. Centraal in zijn aanpak staat de keuze van het product.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x