Tussen ster en corona. Team ‘The Jane’** snakt naar heropening: “Wij willen zo snel mogelijk weer knallen”

(repost article Het Laatste Nieuws)

Komende maandag worden de nieuwe Michelingids en bijhorende verzameling sterren voorgesteld. Voor de topchefs in dit land (hopelijk) een reden voor het eerste feestje sinds lang, na een 2020 vol lockdowns, verliescijfers en afhaalbakjes. Sterrenchefs over hun verloren jaar:The Jane in Antwerpen.

photo credits: Jan Meuleneir

Gianluca Di Taranto (32) uit Hever, maître-sommelier, werkt er al 6,5 jaar

“Hoe ik 2020 in één woord zou samenvatten? (denkt even na) Uniek, en dat bedoel ik niet alleen negatief. Natuurlijk was het voor de restaurantsector een jaar vol valkuilen en teleurstellingen, maar persoonlijk zaten er ook heel mooie kanten aan vorig jaar. Ik heb mijn zoontje, geboren in november 2019, van nabij zien opgroeien. Ik mocht kennismaken met online-wijndegustaties, wat beter meeviel dan verwacht. En ik ben toegelaten tot de ‘Masters of Wine’, één van de meest prestigieuze sommelieropleidingen ter wereld. Die inschrijvingsprocedure, met heel wat gesprekken en zelfs een dubbel toelatingsexamen, viel net tijdens de eerste lockdown. Zonder die plotse zee aan tijd had ik die stap misschien nog uitgesteld.”

photo credits: Jan Meuleneir

Al begin ik nu toch echt weer naar mijn job bij ‘The Jane’ te snakken. Ik mis vooral de buzz, het rumoer, de hectiek van een volle zaal. De kick als je een service die wat haperend dreigt te beginnen, toch perfect weet af te ronden. Ook mijn vrouw werkt in het restaurant — ze doet er de reservaties — wat betekent dat we allebei al maanden technisch werkloos thuiszitten. Niet evident — afgelopen september hebben we net gebouwd — maar ook daarover weiger ik te klagen. Integendeel: ik ben de Belgische overheid net dankbaar dat we nog altijd 70% van ons loon overhouden. Van heel wat collega-sommeliers in het buitenland, waaronder de VS, hoor ik dat zij het in deze periode met zo goed als niets moeten stellen. Als je dat hoort, weet je dat wij het hier zelfs in deze omstandigheden zo slecht nog niet hebben.”

“Wat ik mezelf in 2021 toewens? Wat ik iedereen toewens: een ‘Loire 2018'-jaar. Dat was een topjaar voor het ganse gebied tussen Nantes en Sancerre, voor élke druif, voor élke wijnstijl en zowel kwalitatief als kwantitatief. Hopelijk mogen wij dit jaar ook zulke slokken nemen.”

Meer items Sommelier 'The Jane' Gianluca Di Taranto niet onverdeeld negatief over de impact van corona