Nadat de culinaire gids Gault Millau eerder in November zijn fysieke gids lancering verving door een digitale versie, was het vandaag de beurt aan concurrent Michelin. Het corona jaar bezorgde het team van inspecteurs de nodige kopbrekens maar toch slaagde men erin om de restaurants te bezoeken én te recenseren.

Het grootste nieuws is het feit dat ons land vanaf vandaag een tweede driesterrenrestaurant telt. Naast het getrouwe Hof van Cleve, mag nu ook het Antwerpse ‘‘T Zilte van Viki Geunes zich tot de absolute gastronomische top rekenen. Uiteraard zijn we bij Local Exclusives ook bijzonder fier dat meerdere van onze leden opnieuw in de prijzen vielen. Een overzicht:

Met stip in dit lijstje: twee sterren voor restaurant De Jonkman in Brugge van chef Filip Claeys. Filip en zijn team werden tevens ook bekroond met een ‘Groene ster’

Deze groene ster werd voor het eerst toegekend door Michelin voor restaurants en chefs die zich inspannen voor het klimaat in de brede zin. De Jonkman en bij uitbreiding Filip Claeys kregen deze trofee voor o.a. het oprichten van The Northseachefs. U kan ook op dit artikel terecht voor meer informatie: https://www.localexclusives.be/nl/stories/koken-met-een-hoger-doel-filip-claeys-van-de-jonkman-2-oprichter-the-northsea-chefs

Verder wensen we graag ook onze andere leden proficiat te wensen die hun Michelinster wisten te behouden: Sir Kwinten uit Lennik (1 ster), Het Gebaar uit Antwerpen (1 ster) en Carcasse uit Koksijde (1 ster). Tot slot behield ook Les Eleveurs uit Halle zijn bib gourmand vermelding en 2 Michelin bestekken.

Dikke proficiat aan alle kersverse winnaars!

Meer items Het regent sterren onder de leden van Local Exclusives